Jaka jest rola Twojego pracownika w firmie?
No właśnie, co On tutaj robi? Jaka jest rola Twojego pracownika w firmie?
Jesteś właścicielem i pracodawcą, a może menedżerem zespołu i działu? Czego oczekujesz od swoich współpracowników-podwładnych? Czy Twoi pracownicy, aby na pewno wiedzą, za co odpowiadają? Jakie stoją przed nimi zadania? Czym zajmują się w firmie? Czy Twoi podwładni wiedzą, czego Ty jako szef od nich naprawdę wymagasz?
Myślisz sobie: „Ufff! Sporo pytań tak na dzień dobry”. No tak, faktycznie sporo pytań. Jednak odpowiedź na nie powinieneś znać od początku, gdy w jakiejkolwiek roli wchodzisz w relację pracodawca – pracownik.
ZAKRES OBOWIĄZKÓW – CZEGO OCZEKUJESZ OD PRACOWNIKA?
Gdy decydujesz się na zatrudnienie pracownika, nie robisz tego przecież pod wpływem impulsu. Z pewnością wynika to z merytorycznych przesłanek – realnych potrzeb Twojego biznesu. Jako odpowiedzialny szef z pewnością poprzedziłeś takie działanie rozeznaniem rynku, analizą możliwości finansowych firmy, bilansem potencjalnych zysków i strat, przemyślałeś kwestie organizacyjne.
Jako pracodawca to Ty musisz w pełni uregulować układ między Tobą a podwładnym. Mówi się „płacę-wymagam”. Czy wiesz, czego wymagasz? Czy Twoje wymagania są adekwatne do stanowiska, które oferujesz? I wracamy do poszukiwania odpowiedzi, która ureguluje Twój układ z pracownikiem i jest wyrazem Twoich oczekiwań, których wypełnianie bierze na siebie pracownik. Znalezienie odpowiedzi wydaje się trudne?
Wyniki wyszukiwania w przeglądarkach internetowych wskazują jednoznacznie – polscy pracodawcy poświęcają dużo czasu na poszukiwanie wzorów zakresów obowiązków pracowników. Nietrudno się domyśleć, że w przeważającej mierze są to właściciele mikro i małych firm, którzy nie dysponują wsparciem merytorycznym działów kadr czy własnego sztabu prawników. Poszukują oni wsparcia w postaci sugestii i wskazówek, jak interesujący ich zakres obowiązków dla konkretnego stanowiska w ich firmie powinien wyglądać.
CZY ZAKRES OBOWIĄZKÓW JEST OBOWIĄZKOWY?
Musisz mieć świadomość, że własne modyfikacje oparte wyłącznie na zdawkowych informacjach z Internetu albo na „wydaje mi się” nie są wolne od ryzyka, bo to, co zlecasz pracownikowi, musi być zgodne z zapisami prawa, musi też być adekwatne do Twoich oczekiwań i potrzeb firmy. Zastanawiasz się, czy ten trud jest Ci naprawdę potrzebny? Zgodnie z Kodeksem pracy w chwili zawierania z pracownikiem umowy o pracę jesteś zobowiązany przedstawić mu jego zakres obowiązków oraz sposób ich wykonywania na powierzanym stanowisku.
Mamy świadomość, że dla wielu stanowisk pracodawcy wypełniają to zobowiązanie naprędce, a niejednokrotnie realizują to w formie ustnej (sic!). Nasze stanowisko w tym zakresie jest bardzo jasne – zawsze zalecamy właścicielom i menedżerom, aby nie tylko listę obowiązków ubrać w formę pisemną, ale przede wszystkim, aby była ona bardzo konkretna i przybierała charakter zadaniowy.
Dlaczego? Ponieważ dobrze skonstruowany zakres obowiązków pracownika, stanowiący załącznik do umowy o pracę, rozwiewa wszelkie wątpliwości. Dokument, w którym Twój nowy pracownik albo stary-nowy (kiedy Twój pracownik awansuje np. na inne stanowisko w firmie) własnym podpisem potwierdza podjęcie pełnienia obowiązków, jest dla Ciebie zapewnieniem, że pracownik wie, za co odpowiada oraz konkretyzuje, czego wymagasz i co możesz od niego naprawdę egzekwować. Ponadto, jeśli zaistnieje potrzeba, by zmodyfikować dotychczasowy zakres obowiązków, będziesz już mieć dobrą bazę. Pamiętaj jednak, że jakiekolwiek zmiany wymagają akceptacji pracownika.
ZAKRES OBOWIĄZKÓW PRACOWNIKA I… WAŻNE DOKUMENTY UZUPEŁNIAJĄCE
Jeśli chcesz mieć pewność, że przedstawiasz pracownikowi kompletny, praktyczny i zgodny z prawem zakres obowiązków, zachęcamy Cię do skorzystania z naszych plików, oferowanych zarówno pojedynczo dla poszczególnych stanowisk, jak i w firmie pakietów obejmujących pracowników danego działu czy obszaru funkcjonowania firmy.
Czy zakres obowiązków to wszystko czego potrzebujesz? TO ZALEŻY… Ty znasz swój biznes najlepiej, znasz ryzyka, znasz konkurencję… Dlatego w oparciu o analizę specyfiki Twojego biznesu i umowę, jaką z pracownikiem zawierasz odpowiedzieć na to pytanie musisz sobie niestety sam. W wielu przypadkach pracodawca wyposaża pracownika w niezbędne do wykonywania obowiązków aktywa, np. samochód, sprzęt elektroniczny czy kluczowe narzędzia. W takim wypadku pomocny będzie na pewno Protokół przekazania mienia pracownikowi, dzięki któremu pracownik będzie wiedział, jak wyposażone jest jego stanowisko pracy i w jakim zakresie za powierzony sprzęt odpowiada.
Inną kwestią jest zawieranie umowy b2b z firmą zewnętrzną (nawet jednoosobową), która będzie świadczyć określone usługi na rzecz Twojej firmy, np. usługi zarządzania biznesem (umowa o świadczenie usług w zakresie zarządzania firmą czy działem), obsługę prawną, księgową, informatyczną. W takim przypadku – mimo wspaniałych relacji, które możesz mieć z zewnętrzną firmą – warto zadbać o własne interesy ze wszystkich możliwych stron, stąd konieczna będzie tutaj umowa o zachowaniu poufności oraz umowa powierzenia przetwarzania danych osobowych, by całościowo spełniać wymogi RODO oraz chronić dane kluczowe dla funkcjonowania Twojej firmy i Twoich biznesowych interesów.
DYREKTOR ZARZĄDZAJĄCY W FIRMIE
Szczególnym przypadkiem stanowiska w firmie jest Dyrektor Zarządzający. Coraz więcej przedsiębiorstw decyduje się na utworzenie takiego stanowiska bądź w formie umowy o pracę bądź na podstawie umowy B2B (firma z firmą). Dyrektor Zarządzający to doświadczona osoba, której zadaniem jest koordynowanie i kształtowanie w imieniu właściciela całości działań firmy. Osoba ta realnie odpowiada za działanie, funkcjonowanie firmy, jej rozwój i pozycję. Innymi słowy od jego działań zależy sukces i duże pieniądze lub fiasko i bankructwo. Dlatego tym bardziej musisz jako właściciel firmy zadbać, by osoba na tak ważnym stanowisku wiedziała, za co odpowiada, ale również czuła się zmotywowana do działania, samorozwoju swojego i podległego zespołu pracowników.
Jak więc widzisz, zatrudnienie pracownika to nie tylko kwestia ustalenia godzin pracy i poziomu wynagrodzenia. To ustalenie ról, obowiązków i przywilejów, określenie reguł w biznesowej grze, której planszą jest Twoja firma.